Wat voor begeleiding

Er zijn veel soorten therapieën, therapeuten, counselors, coaches… Je hebt waarschijnlijk allerlei dingen gehoord en gelezen, of je bent al in begeleiding geweest en je wilt weten waar je aan toe bent. Verder op de site krijg je meer uitleg over oplossingsgerichte therapie en seksuele counseling, de twee specifieke vormen van begeleiding die ik aanbied. Een aantal belangrijke principes gelden voor beide.

Doelgericht en tijdelijk

De begeleiding helpt je om concrete problemen aan te pakken en/of doelen te verwezenlijken, in een bepaalde periode van je leven. Het is geen levenslang proces. In de eerste gesprekken verkennen we samen je situatie en bekijken we waar je naartoe wilt. Vervolgens stellen we een plan op over hoe we dat gaan aanpakken. Om de vijf sessies kijken we hoe ver we staan. Heb je je doel bereikt, of voel je dat je verder kunt op eigen kracht, dan stopt de begeleiding.

Het vraagt een inspanning

Praten alleen helpt niet. Je moet ook dingen doen. Binnen de sessies, maar vooral daarbuiten. Verandering vraagt tijd en aandacht, en gaat meestal niet vanzelf. Dat betekent overigens niet dat je moet overlopen van energie en motivatie om er aan te beginnen. Het is voldoende dat je bereid bent iets te veranderen aan je leven. Dat mag in kleine stappen, of in grote, als je daar klaar voor bent.

Respect voor je grenzen

De sessies zijn er niet om je binnenste compleet overhoop te halen, je ‘weerstanden’ te breken, of te analyseren wat je allemaal verkeerd doet, zonder meer. Je bepaalt zelf wat je wilt bereiken en hoe ver je wilt gaan om dat te bereiken.